Home
Totaaloverzicht
Contact
Hobby's
TV programma's
De tram in Groningen
Reactie Regiotram
Munnekeholm 10
Links > andere sites
Kwesties


Aantal bezoekers
van deze website
De tram opnieuw in Groningen! (voorlopig niet! Zie onderaan)

In 1977 werd in Groningen het “verkeerscirculatieplan” ingevoerd. Dit hield in dat de binnenstad autovrij werd en voetgangers en fietsers alle ruimte hadden.
Auto’s konden wel in de stad komen maar konden niet doorrijden en moesten weer terug buiten de zogenaamde “diepenring”. 

Later werd er een ringweg aangelegd vanwaar men op bepaalde punten de stad kon inrijden.
Hier zijn parkeergarages gebouwd waar de auto gestald kan worden en men te voet of met een (eventueel meegenomen) fiets verder kan.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk “Openbaar Vervoer”. Maar dan moet dit wel aantrekkelijk zijn.
Daartoe werd het project Kolibri opgezet, wat voorzag in een uitgekiend netwerk van bussen, trams en ‘lightrail’ treinen in de regio Groningen, Hoogezand en Assen.
Lange tijd bleef het bij mooie plannen en was het niet meer dan een “praatclub”. Sinds een aantal jaren wordt er echter meer vaart achter gezet en is de naam ook veranderd in “Regio Tram”

Concreet zijn nu ook de plannen voor de eerste twee tramlijnen in de stad Groningen, lijn 1 van het Hoofdstation via het UMCG naar Universiteitscomplex Zernike en lijn 2 van Hoofdstation via Grote Markt naar Beijum (Transferium Kardinge). Dit zou moeten rijden rond 2016. Verdere plannen richting Hoogezand en vliegveld Eelde zijn er ook, maar dan zijn we al in 2025.

Op de website van de Regio Tram wordt een en ander als volgt gemotiveerd: 

“De Regio Groningen - Assen is de economische motor van het Noorden. En die moet wel draaiende blijven. 
De stad Groningen speelt een centrale rol in de gehele regio. Hier bevinden zich 125.000 arbeidsplaatsen - meer dan de helft van de hele regio - de Rijksuniversiteit, Hanzehogeschool, het UMCG, het Martiniziekenhuis, enz. Dagelijks trekken meer dan 160.000 mensen naar de stad. Om te studeren, te werken, te winkelen of te ontspannen. Deze aantallen worden alleen maar hoger. Recent onderzoek toont aan dat in 2020 het aantal dagelijkse bezoekers 215.000 bedraagt. 

Probleem:
Zo'n driekwart van de huidige bezoekers komt nu met de auto. Het merendeel van de werkgelegenheid en de voorzieningen ligt, als gevolg van het succesvolle 'compacte stad'-beleid, in de Groninger binnenstad. De meeste bezoekers moeten dus in de binnenstad zijn. De gevolgen laten zich raden: de wegen raken verstopt en parkeergarages zitten vol. Verdere groei van autoverkeer in de stad is bijna onmogelijk. Maar ook het openbaar vervoer kan, in de huidige vorm, verdere groei niet aan. Er kunnen geen bussen meer bij. Zo dreigt de stad onbereikbaar te worden. Een ramp voor zowel de stad als de regio.” 

Daarom is het een goed idee om met goed gekozen tramlijnen een bijdrage te leveren aan de oplossing
van dit bereikbaarheids probleem. 
Dat dit de nodige kosten met zich meebrengt staat buiten kijf. 

Maar de angst voor grote kostenoverschrijdingen (zoals bij de Noord-Zuid metro in Amsterdam ) vind ik zwaar overdreven. Immers eenmaal aangelegd is deze infrastructuur waardevol en levert ook geld op van vervoerders als Arriva, Connexion etc. die hiervan gebruik maken.

Opvallend is ook het podium dat de ”Groninger Gezinsbode” biedt aan tal van "tramhaters" die de kans krijgen om de tram af te branden. 
Typisch Nederlands ook om altijd bang te zijn voor wat nieuws. 
Dat was al toen in 1839 de eerste trein ging rijden tussen Amsterdam en Haarlem: Vele Nederlanders spraken hun afschuw hierover uit: 
Gevaarlijk, te duur, wasgoed zou zwart worden door de rook, kippen van de leg, koeien die geen melk meer gaven enz. enz.  

Gelukkig is het toch doorgezet en 30 jaar later was er al een flink spoorwegnet met ook internationale verbindingen.

Hopelijk laten de Groningse beslissers zich niet van de wijs brengen en zorgen ervoor dat de eerste twee tramlijnen over een paar jaar inderdaad gerealiseerd zijn! 
Want Openbaar Vervoer werkt, en is inderdaad een alternatief voor de auto, mits het goed is en bovendien regelmatig rijdt, liefst om het kwartier in de spits en daarbuiten minimaal om het halfuur.  

De nieuwe verbinding van het Transferium Haren naar de binnenstad van Groningen bewijst dit: De bus rijdt om de 10 minuten en is altijd goed bezet en het grote parkeerterrein staat dagelijks vol met auto's,
maar ook fietsen! 
Nog beter zou het zijn als dit in de toekomst ook een tram is (kunnen nog meer mensen mee). 

Maar in September 2012 kwam voorlopig? een abrubt einde aan het project, doordar 2 partijen SP en D66 het project niet langer steunden, maar zich in het kamp van de tegenstanders schaarden. Hiermee verviel de meerderheid in de Gemeenteraad van Groningen voor het project Regiotram. Tevens stapten twee wethouders van de PvdA en een van Groen Links op. De laatste is mevrouw Dekker, die de Regiotram in haar portefeuille had.
Een jammerlijk einde en laat Groningen tevens achter in een "College crisis"
Hoe dit laatste moet worden opgelost is volstrekt onduidelijk. Het nieuwe college zal zonder PvdA en Groen Links zijn. De PvdA is echter verreweg de grootste partij in Groningen...



Replica van een vooroorlogse tram op de Grote Markt in 2005 (eigen foto)
Was al een Regiotram gezien de eindbestemming (De Punt)

Website Regiotram:  http://www.regiotram.nl ,  voorstanders:  http://www.GroningerTram.com
tegenstanders: http://www.tramnoway.nl

Stellingen op Stand.nl:
 
http://www.stand.nl/stellingen/Politiek/Het-tramproject-Groningen-te-snel-afgeblazen
 
http://www.stand.nl/stellingen/binnenland/de-regiotram-een-goed-idee-groningen

 Uw reactie: Klik Hier!

Website counter